כי מסתבר שמעבר לנרטיב התקשורתי-ציבורי על מקרה אדם ורטה כפי שזכרתי אותו, שבו הדילמה המרכזית היתה האם מותר או אסור למורה להביע עמדה פוליטית בכיתה, יש בדרמה הזאת עוד כל כך הרבה סיפורי משנה שקשורים אלו לאלו, מעורבבים ומשפיעים: עולם הרשתות החברתיות, על מיידיותו ומהירותו הבלתי נתפסת, המהווה הרחבה של המתרחש בתוך בית הספר ועדיין מערכת החינוך לא באמת יודעת איך "לאכול" אותו וכיצד להתמודד איתו. בתי ספר גדולים מדיי ורשתות חינוך עצומות בהיקפן, תעשייה של ממש, אשר יוצרים פער וניכור מובנה ובלתי ניתן לגישור בין דרגי הניהול והפיקוח ובין המורים עצמם – ונדמה לי שיש פה יותר מאשר סיפור אישי/ערכי על מנהל תיכון אחד לא מוצלח שלא הבין את גודל האתגר שהושלך לפתחו. מערכת חינוכית עמוסה לעייפה השוחקת את דרגי הביניים שלה עד כדי כמיהה פשוטה שלהם לשמור על "שקט תעשייתי" ולא משנה מה יהיה המחיר ומה תהיינה ההשלכות החינוכיות העקרוניות. חוסר האונים של מערכת החינוך בטיפול בבעיות משמעת של תלמידים. הערבוב שבין פסיכולוגיה, אידיאולוגיה ופוליטיקה – והשאלה האם ניתן בכלל להפריד בין רגשות ואופי של תלמיד או מורה ובין עמדותיהם והדרך שבה הם מבטאים אותם. התובנה המפתיעה שבתוך העברית האחת שלנו מסתתרות כל כך הרבה שפות שונות שמתקשות לתקשר אלו עם אלו.
יום שישי, 31 ביולי 2015
על ההצגה "השימוע" של רננה רז
כי מסתבר שמעבר לנרטיב התקשורתי-ציבורי על מקרה אדם ורטה כפי שזכרתי אותו, שבו הדילמה המרכזית היתה האם מותר או אסור למורה להביע עמדה פוליטית בכיתה, יש בדרמה הזאת עוד כל כך הרבה סיפורי משנה שקשורים אלו לאלו, מעורבבים ומשפיעים: עולם הרשתות החברתיות, על מיידיותו ומהירותו הבלתי נתפסת, המהווה הרחבה של המתרחש בתוך בית הספר ועדיין מערכת החינוך לא באמת יודעת איך "לאכול" אותו וכיצד להתמודד איתו. בתי ספר גדולים מדיי ורשתות חינוך עצומות בהיקפן, תעשייה של ממש, אשר יוצרים פער וניכור מובנה ובלתי ניתן לגישור בין דרגי הניהול והפיקוח ובין המורים עצמם – ונדמה לי שיש פה יותר מאשר סיפור אישי/ערכי על מנהל תיכון אחד לא מוצלח שלא הבין את גודל האתגר שהושלך לפתחו. מערכת חינוכית עמוסה לעייפה השוחקת את דרגי הביניים שלה עד כדי כמיהה פשוטה שלהם לשמור על "שקט תעשייתי" ולא משנה מה יהיה המחיר ומה תהיינה ההשלכות החינוכיות העקרוניות. חוסר האונים של מערכת החינוך בטיפול בבעיות משמעת של תלמידים. הערבוב שבין פסיכולוגיה, אידיאולוגיה ופוליטיקה – והשאלה האם ניתן בכלל להפריד בין רגשות ואופי של תלמיד או מורה ובין עמדותיהם והדרך שבה הם מבטאים אותם. התובנה המפתיעה שבתוך העברית האחת שלנו מסתתרות כל כך הרבה שפות שונות שמתקשות לתקשר אלו עם אלו.
יום רביעי, 22 ביולי 2015
יום אבא-בן 2015
הדחף להיות נקרא פינה מקום לתועלת. התועלת מבריקה כמו תמיד. מתוקה מדי. סינטטית. משהו משוייף מדי בקצוות.
בעיר השעשועים המוזיקה רועשת מדי. המתקנים מהירים מדי. המאכלים יקרים מדי. ההנאה מוגזמת. רק ההורים זולים. עייפותם נוזלת ממני כטיפות ברד דביקות על חולצת קייטנה כתומה של הילדה שמולי. האופק מרכין ראש לקראת ערב. השרב הגדול לא נשבר אך מפזר בחטף רגעים של חסד.
אני על ספסל עץ קצת פחות מיוזע. נח לרגע ממתקני העינויים מדי. הורים מיוזעים מחפשים ילדה אובדת. פרצופם הדאוג פיסת אמת קיומית. מה יהיה עם הילדים? בני שותק. בורח מניסינות נפל לפתח שיחת נפש. נמלט לסינמה לונה, לסרט מרדף שישה ממדים. תשובותיו קצרות לי מדיי. אני עייף מדיי. החיים היקרים נוזלים מבין אצבעותיי.
ואף על פי כן היום הזה ייזכר לדורות. מיתולוגיית ילדות משפחתית תצית חלומות בלילות חורף ממושמעים. אני ילד מזדקן בארץ לעולם לא הולכת ומתרחקת. הבחילות חזקות מדי. הלחות חובקת מדיי. הנקניקיה עשויה מדי. אני זקוק לשקט.
יום שבת, 27 ביוני 2015
מסיבת סיום
סוף יוני לפני שנתיים. אני יוצא מהבית למסיבת סיום גן חובה של הבן. טקס ליקוק דבש מאותיות הא'-ב' והופעת ריקוד של הילדים.
לבי עייף עליי לאחר המאורעות האחרונים. השכונה השתנתה השבוע. פצעי האסון קרועים עדיין לרווחה, ניכרים בשאריות המזון הזרועות סביב, בכיסאות הפלסטיק המפוזרים. בחוץ שלוש שכנות מסדרות את סוכת האבלים על הלל. המשפחה קמה לא מזמן מהשבעה.
בגן הילדים המקושט פני ההורים מסתירות צער מודחק, מפיקות מעצמן עליצות אפורה למען הילדים שמסיימים את גן החובה האחרון בחייהם. טקס העלייה לכיתה א' מתרחש למולי. כמו מסך שקוף מפריד ביני ובינו, אך גם אני מפיק חיוכים, מסמן לבני באצבע ובקריצה שראיתי אותו, הוא מצוין.
בסיום ההופעה הילדים מקפצים בריקוד מגושם לצלילי קיטש פרידה של סמדר שיר ואברהם פריד. בני מרים את ידיו למולי ושר בקול זך, "כמה טוב, כמה טוב שנפגשנו, מה אני בלעדיכם, יחד התרגשנו, כל זה בשבילכם". מבטו התמים ממיס אותי. הדמעות שנאגרו בי כל אותו השבוע פורצות בלי שליטה.
אני פורש הצידה, מסתיר את צערי תחת משקפי השמש. המחשבה על ילדיו של הלל שאבא נעלם להם פתאום, לא מרפה ממני כל אותו היום. אני לא מוצא לה נחמה.
יום שישי, 26 ביוני 2015
ערב אדום בירושלים
יום חמישי, 25 ביוני 2015
"ויהי ערב" – על כישלונן של אסכולות "המריחה האיטית" ו-"ההתשה האנרגטית" לתופעת "השכבה מוקדמת באווירה נעימה" (תקציר המחקר)
אסכולת "המריחה האיטית" לניהול שעות אחר הצהריים עם הילדים (Cohen-Zim 2007, 2010, 2013) גורסת כי לצורך השפעה על המשתנה התלוי "השכבה מוקדמת באווירה נעימה" יש צורך בהתחלת תהליך מסאצ"ס (מקלחות-סירוקים-כינים-ארוחה-צחצוח-סיפור-שירים) כבר עם חזרת הילדים (להלן, מושאי המחקר) בשעה 16:00 מהמסגרות החינוכיות. הנחת היסוד העומדת בבסיס גישה זו היא כי זמן ארוך ללא פעילות מסיחת-דעת תאפשר השלמת המטלות הדרושות בזמן, תוך השארת מרווח ביטחון מקסימאלי להפרעות אפשריות כגון "ילדי שכנים", "מריבות וצרחות", "הצקות הדדיות", "אי שיתוף פעולה" וכד'. זאת ועוד, הזמן הארוך מאפשר בוודאות קיומה של פרקטיקת "הקראת סיפור לפני השינה" אשר נתגלתה במחקרים קודמים (Cohen & Cohen 2010) ככזו הנמצאת בקורלציה גבוהה עם משתנה "השכבה רגועה" – משתנה דומה במידה רבה למשתנה התלוי הנבדק במחקר הנוכחי.
קרטיב
מפתה אותי למצוא אנלוגיה פוליטית עדכנית לסיפור הזה, אבל למען האחדות בעם ביום חם זה אשאיר אותו כאנקדוטה חביבה ליום קיץ.
החאן
אבל היתה שנה עמוסה, עם ילדה שרק נולדה והכול, כך שלא ניצלנו את המנוי. קורה.
לפני שנתיים בספטמבר התקשרה מישהי מהחאן והציעה להאריך את המנוי בשנה נוספת בתמורה לקניית מנוי נוסף. win-win situation. הסכמתי. כך נהיה לנו מנוי של 8 הצגות. השנה נצא יותר, הבטחנו לעצמנו.
אבל שוב היתה שנה עמוסה, ושוב לא ניצלנו את המנוי, ושוב בספטמבר התקשרו מהחאן, ושוב השתכנעתי. עכשיו כבר יש לנו מנוי של 12 הצגות.
והנה עוד מעט אוגוסט, ואחריו ספטמבר, ושוב ריחות הסתיו, וחצבים, והטלפון הקבוע מהתיאטרון. אתם כבר מבינים לאן זה מוביל.
כך שכאשר שואלים אותי חברים אם אני ממליץ על תאטרון החאן, אני עונה שאין לי מושג לגבי ההצגות אבל יש להם מחלקת שיווק מצוינת.
יצירה פוגענית
ומצד שני, לקחתי קורס אחר אצל מרצה אחר שהיה פעיל ידוע ומלא בעצמו באחת מתנועות השמאל. הסילבוס היה בנוי נדבך על גבי נדבך של טקסטים בנאליים וקצרים, כמו קטעים מסודרים בדף מקורות בסמינריון הדרכה בבני עקיבא. ובכל פעם שסטודנט הביע עמדה המרצה סתם לו את הפה והסביר לו למה הוא טועה ולא מבין בכלל מה זה דמוקרטיה ומהן זכויות אדם. בקיצור, עזבתי אחרי שלושה שיעורים.
אותו דבר בתרבות.
מבחינתי הקריטריון המרכזי אינו האם היצירה פוגענית, אלא האם היא מבטאת איזו אמת אנושית מורכבת ואותנטית. האם היצירה מצליחה לטלטל אותך לרגע משגרת יומך ולחשוב באופן חדש על משהו, או שמדובר באיזה פלקט שמבטא אינדוקטרינציה חתרנית-עאלק או ייצוג של איזה מרכז לאומי ממוסחר.
פרקי בנים
אני הייתי אומר: שנאו את המלאכה; הגלו את הרבנות; היו פזיזים בדבריכם; קנו לכם את הספק.
ישיבה תיכונית ד'
ההסבר שלי ארוך, מן הסתם, וגם מאוד מאוד אישי. ההתנגדות הנחרצת שלי לכל סוג של פנימייה התחדדה לפני כמה זמן כשקראתי ספר נפוץ לגידול ילדים בשם "איחזו בילדיכם" שהמסר העיקרי שלו הוא שילדים בכל גיל - כולל, ואולי במיוחד, בגיל ההתבגרות - זקוקים מאוד מאוד לנוכחות רצופה וארוכה של מבוגר שאוהב אותם ומטפח אותם. בהעדרו, "קבוצת השווים " (איזה מונח מעצבן), שבעצמה מורכבת מילדים מבולבלים, הופכת לדמות החשובה ביותר בעבור הילד.
והרי לא משנה כמה מאמצים והשתדלויות יעשו הר"מים והמדריכים והמשגיחים בפנימיות של הישיבות התיכוניות, אין להם לא סיכוי ולא יכולת לראות באמת את הילד שמגיע אליהם בכיתה ט' ולהיות לו לתחליף אב ואם. וכך יוצא שקבוצת החברים הופכת דווקא באותו גיל קשה ואלים לגורם המשמעותי ביותר. וכך ציניות ורוע שנובעים מחסך רגשי עמוק של התלמידים הופכים לנורמה, לשיגרת יומיום.
משום כך, לא ברור לי בכלל איזו מטרה משרת כל מפעל הפנימיות המופלא הזה, על חדרי אוכליו, בתי מדרשיו, כיתותיו, ספריותיו, חדריו הצפופים והמסריחים מריחות של זרע וזיעת כדורסל. בשם איזה אידאל מופתי הוא מנתק ילד ממשפחתו בגיל 14, כדי שיחזור ויגיח לעולם הרגיל רק בגיל 22 או 23, אחרי שנות פנימייה בלתי נגמרות במכינה, בישיבת ההסדר ובצבא, יקרוס מרוט נוצות בסוף המסלול הזה, למוד אינסוף רבנים, מדריכים, אמהות בית, מ"כים, קצינים ומג"דים שניסו להמר על חייו ולערבב את נשמתו בסבך אידאלים דתיים ולאומיים מיושרים כסרגל וצועדים בסך.
כך שאולי יש הרבה צעירים דתיים שהצליחו לנשום לרווחה בתוך הכאוס המסודר הזה. אחדים אפילו התאהבו בו. נדמה לי שיש רבים מדיי שנותרו פצועים בצד הדרך או בסופה. אליהם ועליהם אני כותב.
ישיבה תיכונית ג'
אבל איכשהו, ככל שהרהרתי והרהרתי בזה, וכמה שלא גלגלתי במוחי את המחשבה שבסך הכול הם היו אידיאליסטים צעירים שרק רצו לעשות טוב בעולמנו ולקדש שם שמים ברבים, זה עדיין לא פוגג ולו במעט את הכעס שלי על אותה חבורת שטוחי מוח וסגורי לב שגזלו ממני חלקים לא מעטים מנערותי.
בר אילן
מומחה בעל שם עולמי
תהליך השלום מזדקן
בוער מבפנים הוא יושב שם בפרצוף קפוץ. "התהליך" הם מכנים אותו מאחורי גבו, חוששים לכנותו בשמו המלא שמא ייפול מיד ויקרוס. הו כמה שהוא מקנא בסכסוך, הצעיר הנצחי הזה שבכל קיץ ממציא את עצמו מחדש: משנה את שמו, מעדכן את תוכניותיו, מגייס לו תומכים צעירים ויפים, מאלתר תמידית, משולהב ופרוע, לא נותן לו רגע להסתגל.
והנה הוא יושב כאן במשרד הממוזג מדי הזה, ממשיך לשלם משכורות נדיבות לאותם 30-40 ראשי ארגונים ועמותות, מוסיף לממן מחקרים של פרופסורים חיוורים שאינם מחדשים דבר, שותה את אותו אספרסו-כפול קולומביאני מקפסולות מהודרות, מלהטט מול תורמים מקשישים באנגלית המהודרת שלו, בחוסר התלהבות שכבר אי אפשר להסתיר. הוא לא מצליח להחביא את הפרובינציאליות העלובה שלו מהם. אפילו שליח האו"ם החדש רמז שהתקופה הקרובה תהיה קריטית לעתידו. זאת תחילת הסוף.
הוא חייב לטפל בעצמו, הוא חושב. הם יבינו שהם מסוגלים להסתדר בלעדיו ויוציאו אותו לפנסיה כפויה. אסור לו לתת לזה לקרות. זה בכלל לא בשבילו, הוא ממלמל, הרי הוא בכלל היה מעדיף לעשות לביתו בגילו המופלג. זה למען המדינה. זה למען הילדים. הוא בעצמו כבר לא מאמין לעצמו. זאת תחילת הסוף.