יום ראשון, 1 ביוני 2014

נשיא לא פוליטי

סקרי דעת קהל מסמנים אותו כמועמד פופולארי מאוד במרוץ לנשיאות. נדמה לי שהגיע הזמן לומר כמה מילים על פרופ' דן שכטמן.

באופן עקרוני, גם לי קוסם הרעיון של נשיא או נשיאה שלא מגיעים מהתחום הפוליטי, מישהו שעשה דבר וחצי בחייו ויכול להוות דמות מאחדת ומעוררת השראה בתפקיד שהוא רובו ככולו סמלי. אבל התנאי המרכזי לדמות שכזו הוא שאנחנו מכירים אותה, ואולי יותר חשוב, שהיא מכירה אותנו – את החברה הישראלית המסועפת שלנו, על כל יופייה ומגרעותיה. נדמה לי שדן שכטמן נכשל כישלון חרוץ בשני הקריטריונים הפשוטים הללו.

אנחנו לא מכירים אותו. כלומר, אנחנו יודעים שהוא פרופסור מכובד לכימיה שהגיע לתגליות מרשימות וזכה להכרה אקדמית הכי גבוהה שיש אך מהי עמדתו בסוגיית הפליטים והמהגרים? מה דעתו על אי השוויון הכלכלי? על הסכסוך הישראלי-פלסטיני? איך הוא רואה את האיומים הביטחוניים על ישראל, גובה תקציב הביטחון והקשר שבין הצבא והחברה בישראל? מהי עמדתו בשאלת יחסי יהודים וערבים במדינה? מהי דעתו על השסע העדתי? על סוגיות של דת ומדינה?

ויותר מכך, האם הוא מכיר אותנו? לפי ויקיפדיה, נכון להיום פעילותו הציבורית מסתכמת בתוכנית טלוויזיה לילדים בנושא מדע ובהחלטתו לרוץ לנשיאות. הוא לא שימש מעולם כחבר בכיר בארגון חברה-אזרחית, לא היה שותף בועדות ציבוריות, לא התנדב באופן משמעותי, לא לקח פסק זמן מעבודתו המדעית כדי להיות מנכ"ל של משרד ממשלתי. כלום. ואדגיש, אין עם זה שום בעיה ובמקרה של פרופ' שכטמן הייתה לכך הצדקה מלאה: אנחנו צריכים לשמוח על כך שמומחה כמוהו בתחום הנדסת החומרים הקדיש את חייו לעבודתו המדעית והכשיר את הדור הבא של המדענים הישראלים, אך מכאן ועד מועמדות לנשיאות הדרך ארוכה. לא מדובר על פרופ' חיים ויצמן שהיה לו תפקיד מרכזי בתנועה הציונית. לא מדובר על פרופ' חנוך גוטפרוינד (פיסיקאי, לשעבר נשיא האוניברסיטה העברית) שמשתתף בהתארגנויות פוליטיות, יוזם פרויקטים של חינוך ותרבות, ודעתו על ענייני השעה ידועה ומפורטת. יכול להיות מרענן שיהיה לנו מדען לא-מפלגתי ולא-פוליטיקאי, אך הוא צריך להיות אדם שצופה לבית ישראל, ולא אדם שכל חייו היה מסוגר בין כותלי האקדמיה.

ואולי זאת בדיוק הסיבה לכך שכל כך הרבה ישראלים תומכים במועמדותו של שכטמן. כי הוא לא מוכר. כי הוא חדש. כי הוא מייצג מצליחנות ישראלית אובייקטיבית ובלתי ניתנת לערעור (פרס נובל). כאילו נשיאותו האפשרית תתן לנו תחושה שהנה, אנחנו בסדר, העולם יכול להתקנא בהישגינו. כאילו עדיף לנו נשיא שלא זיהם את חייו בנקיטת עמדה בסוגיות המרכזיות שמטרידות אותנו. כאילו אפשר להמציא יש מאין ישראליות יפה ומאחדת על בסיס הישגים מקצועיים מרשימים ואפס פעילות ציבורית.

יש לי הרבה הסתייגויות מכל אחד ואחת מהמועמדים האחרים לנשיאות, אבל אצל חמשת האחרים אנחנו יודעים במידה מסוימת את מי אנחנו מקבלים. על דן שכטמן איננו יודעים דבר. 



(תמונה: מתוך ויקיפדיה)

תגובה 1:

  1. Angela Dorothea Merkel is a German politician and a former research scientist, who has been the Chancellor of Germany since 2005 and the leader of the Christian Democratic Union since 2000. She is the first woman to hold either office את אנגלה מרקל אתה מכיר ? אולי תכתוב עליה גם.

    השבמחק