יום חמישי, 25 ביוני 2015

בית יהודי

אם בתחילת מערכת הבחירות רק המבוגרים תומכי הבית היהודי חשבו שכל העליהום הזה על המפלגה בנושא זכויות הומואים הוא מוגזם לגמרי, הרי עכשיו גם הצעירים הדתיים הפתוחים-יחסית חושבים שיש כאן מסע רדיפה מתוזמן ומתוזמר היטב של השמאל במסווה של אותם שלושה וחצי פרזנטורים הומו-לסבים דתיים: הנה עוד פעם אורבים לסמוטריץ׳ ותופסים אותו בהתבטאות לא מוצלחת. הנה עוד פעם מקליטים את סטרוק בפאנל בבית ספר חילוני. ומה בעצם ציפיתם, הם מקוננים, שמפלגה דתית תתן לגיטימציה לתופעה כזאת? הרי עניין הנישואין החד-מיניים הוא סעיף שולי שאינו מעיד על היחס המכבד שניתן כיום לחברי הקהילה הגאה בחיי היום-יום. ובכלל, איך פתאום נושא כ''כ אזוטרי הפך להיות משמעותי במערכת הבחירות הזו? אולי כדאי שנתחיל לדבר על נושאים רציניים ולא על זוטות?

כמעט השתכנעתי.

ואז נזכרתי פתאום באותו מקרה היפותטי שכמובן לא קרה במציאות והוא פרי דמיוני הקודח. לצורך הדוגמה נמקם אותו ביישוב דתי-חילוני ותיק שצופה אל הר היסטורי קטום ומתגאה עד מאוד במגוון האנושי המצוין שבו. ולאותו יישוב הגיע, נניח לפני שנתיים-שלוש, זוג לסביות עם ילדים שביקשו להתגורר ביישוב. ראיינה אותן ועדת הקבלה, ואף ראתה זכות לעצמה על כך שהסכימה לדון במקרה הנ''ל שהרי ביישובים דתיים אחרים המקרה לא היה מגיע כלל לידי דיון. והנה מחלוקת. מחצית מחברי הועדה, הדתיים שבהם, אמרו שלא יקום ולא יהיה, ונפתח פה סכר, ומדובר בפגיעה אנושה ברגשותיו של הציבור הדתי ביישוב, והפרה בוטה של הסטטוס-קוו, וכעת כל ההורים ביישוב יאלצו להתמודד ולענות על שאלותיהם של ילדיהם כשיגלו שלומד איתם בגן ילד שיש לו שתי אמהות. ונכון שמדובר על שתי נשים מרשימות ביותר, עובדות במקצועות מכובדים ויש עליהן המלצות חמות מאנשים ביישוב שמכירים אותן, אבל עם כל הכבוד מדובר על נושא עקרוני. וכך התקבלה ההחלטה להעביר את תפוח האדמה הלוהט למסגרת רחבה יותר שכוללת את הועד המנהל ואנשי ציבור מובילים מן הגורן ומן היקב, בכל זאת מדובר על עניין מהותי. ואז הם דנו ודנו. והגיע לכאורה מנהל בית הספר שאמר שיש לו מספיק בעיות גם ככה ולא כדאי להוסיף עוד אחת. ואחרים אולי אמרו שזה עלול לערער את המרקם העדין בקהילה המעורבת שגם ככה חווה טלטלות קשות בגלל צמיחתו המהירה של היישוב אחרי שנגמרה הקפאת הבנייה הארורה של נתניהו. ועד היום לא ידוע עד הסוף איך העניין הסתיים: אולי הודיעו להן רשמית שהן לא התקבלו ליישוב, אולי מרחו אותן הרבה זמן והן פשוט התייאשו. בכל מקרה, אותו זוג לסביות היפותטי לא מתגורר כיום באותו יישוב אלמוני שכלל אינו קיים במציאות.

כך יוצא שכאשר אני שומע דתיים שמסבירים לי שכיום כל הבעייה עם הלהט''בים היא בנושא הסמלי הפעוט של הגדרת זוגיותם החוקית, ושבשאר הנושאים ובעיקר במישור הקבלה החברתית יש שיפור עצום ומשמעותי, אני נזכר באותו מקרה שכמובן לא קרה. ואז אני חושב לעצמי שאולי כדאי שאותם אנשים יבדקו כמה זוגות חד-מיניים מוצהרים מתגוררים כיום - ישראל 2015 - ביישובי הדגל של הציונות הדתית.

ואולי אני סתם מבלבל את המוח, כי מה זה בעצם נושאים שוליים כאלה של זכותו של אדם לבחור את מקום מגוריו או בן זוגו או סתם לזכות ליחס מכבד אל מול הנושאים החשובים באמת שמאיימים על המדינה הקטנה והשברירית שלנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה